Montessori pre deti z málopodnetného prostredia

Autor: Ingrid Kosová | 13.1.2012 o 7:29 | (upravené 13.1.2012 o 18:16) Karma článku: 8,02 | Prečítané:  1329x

Keď som prvýkrát vstúpila do triedy, kde sa učili rómske deti z najchudobnejšej lokality nášho mesta, hneď som vedela, že niečo nie je v poriadku. Napriek tomu, že v tom období som sa ešte pedagogike vôbec nevenovala. V triede bolo približne desať rómskych detí a tri nerómske, zrejme tiež z chudobnejších rodín, rodičia ktorých, ako som sa neskôr dozvedela, sa sťažovali, že ich deti chodia do rómskej triedy.

Montessori klub vo ZvoleneMontessori klub vo ZvoleneQUO VADIS, o.z.

Apatické výrazy detí, ktoré sú zvyknuté behať v okolí domu, niektoré ležiace na lavici, niektoré dokonca s rukami za chrbtom a bez záujmu odriekavajúce počítanie od jedna do desať. Učiteľka prejavujúca nesmiernu snahu o ich zaangažovanosť, príliš hlučná na môj vkus, bez náznaku úsmevu. Tak som to vnímala ja, snažiac sa o vcítenie sa do situácie a pocitu detí v triede. Ľutovala som tú učiteľku a ľutovala som aj deti. Situácia však nebola veľmi odlišná ani v triede, kde rómske deti neboli. Snáď o trochu viac prejavovali záujem deti v prvých laviciach hlásiace sa o pretrhnutie, snáď sa učiteľka o trochu viac usmievala, ale naozaj len o trochu.

Preboha! Aj sa som chodila do takejto triedy? Pamätám sa, s akým nadšením som nastupovala do prvého ročníka. Kedy sa to nadšenie vytratilo? Kedy som do školy prestala chodiť s radosťou?

Dnes po mnohých rokoch si uvedomujem, že napriek tomu, že som vždy patrila medzi najlepších žiakov a najlepšie žiačky v triede, som bola školou ( ktorú dnes chápem ako tradičnú) ochudobnená o potenciál a talent, ktorým som ako dieťa disponovala sa vytratil a nevyužil v plnej miere.

Dnes sa obzerám okolo seba a vidím deti, mládež neschopnú vyjadriť svoj názor, bez kreativity a záujmu o učenie ešte vo vyššej miere, ako za našich čias. Vidím deti, ktoré nie sú schopné empatie a nerešpektujú akúkoľvek inakosť. Vidím učiteľov a učiteľky, ktorí sú zaťažení, frustrovaní a nepripravení na rómskeho žiaka ( alebo kohokoľvek odlišného a problémového.) Samozrejme nehodno zovšeobecňovať. Sú aj ojedinelé výnimky.

Je chyba v deťoch? Je chyba iba v učiteľoch? Určite nie. Chyba je v systéme, ktorá napriek enormnej snahe niektorých učiteľov a učiteliek neprináša efekt a ktorá v žiakoch ubíja intelekt a motiváciu.

A pritom stačí tak málo. Zmeniť myslenie a objaviť už dávno objavené.

Hľadajúc riešenie som zablúdila  k internetu a náhodne natrafila na meno Marie Montessori. Prvé vety ma úplne dostali -  „montessori pedagogika je viac filozofiou života ako metódou. Zdôrazňuje slobodu dieťaťa, jeho prirodzenú aktivitu a záujem o poznávanie. Vytvára veľký priestor pre individuálnu činnosť podľa záujmu dieťaťa. Prostredníctvom samostatnej práce so špeciálnym didaktickým materiálom dieťa objavuje, tvorí, učí sa na vlastných chybách, vlastnou skúsenosťou. Urýchlenie vnútorného vývoja sa navonok prejaví prepuknutím spontánnej aktivity dieťaťa, nastolením jeho vnútornej rovnováhy a sebadisciplíny. Vzťah učiteľky a dieťaťa je plný vzájomnej dôvery a úcty. Úlohou učiteľky je pomôcť dieťaťu na jeho ceste k samostatnosti a udržať jeho prirodzenú zvedavosť a túžbu po sebazdokonaľovaní."

Sloboda dieťaťa, samostatnosť, túžba po poznaní, individuálny prístup, vzájomná dôvera a úcta, jednoducho všetko to, čo nášmu systému školstva chýba.

V roku 1906 istý riaditeľ dobročinnej stavebnej spoločnosti ponúkol Marii Montessori možnosť experimentu v prvom predškolskom zariadení na predmestí Ríma. Celú akciu podporil a inicioval z praktických dôvodov: veľmi mu záležalo na tom, aby sa zabránilo vandalizmu zo strany zanedbaných, bezprizorných detí z chudobných robotníckych rodín, ktoré sa ponevierali po predmestských štvrtiach a poškodzovali nové obytné domy.

Dr. Montessori sa rozhodla ponúknuť týmto deťom praktické aktivity z každodenného života, ktoré deti inštinktívne priťahovali a cvičenia so špeciálnym didaktickým materiálom, vďaka ktorému rozvíjali svoje zmysly. Pozorovala deti pri činnostiach, ktoré si spontánne vybrali a ktorým sa venovali bez asistencie dospelého. Materiál neustále obmieňala, skúšala jeho rozličné tvarové, farebné varianty a vybrala to, čo deti najviac používali, čo najviac priťahovalo ich záujem. Metódou pozorovania a experimentu sa dopracovala k výsledkom, ktoré vyvolali všeobecný rozruch a spôsobili revolučnú zmenu v používaní metód výchovy. Výsledky boli tak nečakané, že prekvapili dokonca samotnú Montessori. Deti z materiálne a kultúrne deprivovaných rodín, ktoré boli divoké, neposlušné, neporiadne a deštruktívne, sa po niekoľkých mesiacoch akoby zázrakom zmenili: boli pokojné, poriadkumilovné, disciplinované, prejavovali veľký záujem o zmysluplnú činnosť.

Čo spôsobilo túto radikálnu zmenu? Pozorovaním detí a experimentovaním s rozličným didaktickým materiálom, Montessori zistila, že pokiaľ má dieťa v dostatočne stimulujúcom prostredí možnosť slobodného výberu činnosti, ktorej sa môže venovať tak dlho, ako potrebuje, po prechodnom období prelietavého záujmu o jednotlivé pomôcky a činnosti dieťa stabilizuje svoju pozornosť a v práci so zvoleným materiálom dosahuje často stav hlbokého sústredenia, pri ktorom nevníma svoje okolie. Práve v tomto stave hlbokej koncentrácie dochádza k vnútornému vývinu, vďaka ktorému sa mení správanie i osobnostné rysy dieťaťa.

Zrazu som si spomenula na deti, ktoré sedeli s nezáujmom v laviciach a počítali mechanicky do desať, pričom, ako som sa neskôr presvedčila,  nemali základnú predstavu o množstvách, ktoré čísla predstavovali.

Tak vznikla idea „Montessori aj rómskym deťom...". Netušila som, na akú ťažkú a dlhú cestu som sa vydala....

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?