Dieťa v pasci chudoby

Autor: Ingrid Kosová | 1.3.2012 o 14:20 | (upravené 1.3.2012 o 14:25) Karma článku: 10,62 | Prečítané:  2102x

Pomaly vystupujem po schodoch a premáham pocit na zvracanie. Tma, špina a neskutočný zápach ma nabádajú k urýchlenému úteku na čerstvý vzduch a náhle ma prepadá úzkosť, keď vidím ako z dverí na prvom poschodí vykúkajú tri maličké deti bosé a takmer nahé. Idem však ďalej.  

 

Keď vstupujem do bytu a súhlasím s kávou, bojujem sama so sebou, ale nedám to na sebe znať. Malé dievčatko vo veku dvoch rokov kráča ku mne vo vysokých  topánkach iba v tielku, celé zafúľané zrejme od kečupu? Drží v ruke pero a jej malé špinavé nožičky sú celé popísané. Nehovorí, iba čarbe všade okolo seba. I na seba. Zrazu spustí hrozný rev, keď jej staršia sestra asi osem ročná pero vytrhne z ruky a matka ju chce umlčať fackou. Nedarí sa. Dievčatko zúrivo búcha ručičkami okolo seba a dožaduje sa svojho pera. Hádže sa o zem a tak ju matka s krikom prenesie vedľa a zatvára dvere.

Je mi zle.

Aký život čaká toto krásne modrooké blond dieťa? Vo veku dva a pol roka takmer vôbec nehovorí. Zo správania dieťaťa i jej rodičov je očividné, že mu chýbajú návyky, usmernenia, pravidlá, pohladenie, pozornosť, dôsledná výchova. Zrejme sa pýtate, prečo ženy, ktoré sa nevedia postarať o svoje deti rodia jedno decko za druhým? Je to ich problém, ich nezodpovednosť!

Keď sa dívam na tvár jej matky, ktorá je v mojom veku, avšak vyzerá na päťdesiat rokov, položím si otázku, aké mala detstvo ona. Zrejme len také ako jej deti. Dokáže poskytnúť deťom len to, čo bolo poskytnuté jej. Obviňovanie z nezodpovednosti matku malej Lily život neuľahčí, ani jej tým nepomôžeme. Tak čo teda urobiť? Ako poskytnúť týmto deťom šancu na zmenu?

V tomto predvolebnom období stále častejšie počúvame o internátnych školách. Zoberme Lily jej nezodpovedným rodičom! Vo veku dvoch rokov? V takomto prípade by internátne školy znamenali ďalšie detské domovy. O nevýhodách sa rozpisovať nebudem. Situáciu by sme ešte zhoršili. Možnosť internátnych škôl teda pripadá do úvahy len od druhého stupňa najskôr a aj to len so súhlasom rodičov. Takéto možnosti vzdelávania sú dnes realitou formou osemročných internátnych gymnázií, ako napr. v Kremnici a pokiaľ štát zabezpečí ich dostatočné financovanie, nie som apriori proti, ak budú určené pre všetky deti. Riešia však naozaj problém Lily?

Ako internátne školy vyriešia jej problémy pri nástupe do školy? Najnovšie výskumy poukazujú, že najdôležitejším obdobím pre život človeka a jeho bezproblémový vývoj sú prvé tri roky po narodení. Vo veku troch až šiestich rokov dieťa prehlbuje zručnosti získané v prvých troch rokoch života ( jemnú a hrubú motoriku, kognitívne schopnosti, rečové predpoklady... ).

Dieťa z chudobného alebo inak nepodnetného prostredia má pri nástupe do školy problémy v somatickej oblasti, ako prvej oblasti podstatnej pre školskú zrelosť.  Nižší vzrast a slabý svalový tonus v dôsledku nesprávnej a nezdravej výživy sa významne podpisujú na problémoch učenia. O kognitívnej oblasti a rečových predpokladoch zrejme písať nemusím. Bez predškolského zaškolenia nikdy neočakávajme od detí, že budú v škole úspešné. Potrebujú minimálne tri roky, aby dohnali svojich spolužiakov. V našom školstve prepadajú v prvých ročníkoch a väčšinou po dvoch rokoch končia v špeciálnych školách. Sociálny handicap nie je braný do úvahy.

Ak zanedbáme obdobie prvých šiestich rokov, zmeškaný vlak už nedobehneme napriek akejkoľvek snahe. V našom uniformnom tradičnom školstve, ktoré nerešpektuje akúkoľvek inakosť a špecifické potreby, o ktorých som písala, určite nie.

Bez ohľadu na etnicitu, v nepodnetnom prostredí sa nerozvinú schopností detí ani s vynikajúcim genetickým základom.

Ako nám teda pri snahe o pomoc Lily a zvýšenie jej šance byť úspešnou vo vzdelávanom procese pomôže internátna škola?

Odpovedzte si sami.

Z môjho pohľadu musíme okamžite rozšíriť predškolské vzdelávanie a presadiť nástroje, ktoré budú pomáhať školským zariadeniam, aby sa mohli venovať aj týmto deťom. Okamžite začať s pravidelnými osvetovými aktivitami pre rodičov už v období prenatálneho vývoja. Práca so ženami a deťmi od narodenia je najdôležitejšia. V školách zmeniť financovanie asistenta učiteľa tak, aby mali školy možnosť tento nástroj efektívne využívať a zaviesť ďalšie nástroje, ktoré školám zjednoduchšia prácu s problémovými rodinami. Mentorov dochádzky, špeciálnych pedagógov a odborníkov. Začať spolupracovať. Nevnímať tretí sektor ako konkurenciu, ale pomoc, využívať terénnych asistentov pri individuálnej práci s rodinami, špeciálnych policajtov pri riešení konfliktov, využiť mediátorov a úrady práce. Kde to reálne funguje?

Bojím sa, že sa raz ráno zobudím a Lily bude v siedmich rokoch preradená do špeciálnej školy. Medzi 60 percentami rómskych detí bude jedna z mála blondínok s modrými očami, ktorá napriek svojmu neetnickému pôvodu skončí v pasci chudoby. Bola totiž pokladaná za mentálne retardovanú ešte skôr, ako mohla nastúpiť do internátnej školy.

Sociálny handicap však nie je mentálny. Je však stigmou, ktorú mnohí prekladajú „žijem z vašich daní."

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?