reklama

Montessori pre deti z málopodnetného prostredia

Keď som prvýkrát vstúpila do triedy, kde sa učili rómske deti z najchudobnejšej lokality nášho mesta, hneď som vedela, že niečo nie je v poriadku. Napriek tomu, že v tom období som sa ešte pedagogike vôbec nevenovala. V triede bolo približne desať rómskych detí a tri nerómske, zrejme tiež z chudobnejších rodín, rodičia ktorých, ako som sa neskôr dozvedela, sa sťažovali, že ich deti chodia do rómskej triedy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Montessori klub vo Zvolene
Montessori klub vo Zvolene (zdroj: QUO VADIS, o.z.)

Apatické výrazy detí, ktoré sú zvyknuté behať v okolí domu, niektoré ležiace na lavici, niektoré dokonca s rukami za chrbtom a bez záujmu odriekavajúce počítanie od jedna do desať. Učiteľka prejavujúca nesmiernu snahu o ich zaangažovanosť, príliš hlučná na môj vkus, bez náznaku úsmevu. Tak som to vnímala ja, snažiac sa o vcítenie sa do situácie a pocitu detí v triede. Ľutovala som tú učiteľku a ľutovala som aj deti. Situácia však nebola veľmi odlišná ani v triede, kde rómske deti neboli. Snáď o trochu viac prejavovali záujem deti v prvých laviciach hlásiace sa o pretrhnutie, snáď sa učiteľka o trochu viac usmievala, ale naozaj len o trochu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preboha! Aj sa som chodila do takejto triedy? Pamätám sa, s akým nadšením som nastupovala do prvého ročníka. Kedy sa to nadšenie vytratilo? Kedy som do školy prestala chodiť s radosťou?

Dnes po mnohých rokoch si uvedomujem, že napriek tomu, že som vždy patrila medzi najlepších žiakov a najlepšie žiačky v triede, som bola školou ( ktorú dnes chápem ako tradičnú) ochudobnená o potenciál a talent, ktorým som ako dieťa disponovala sa vytratil a nevyužil v plnej miere.

Dnes sa obzerám okolo seba a vidím deti, mládež neschopnú vyjadriť svoj názor, bez kreativity a záujmu o učenie ešte vo vyššej miere, ako za našich čias. Vidím deti, ktoré nie sú schopné empatie a nerešpektujú akúkoľvek inakosť. Vidím učiteľov a učiteľky, ktorí sú zaťažení, frustrovaní a nepripravení na rómskeho žiaka ( alebo kohokoľvek odlišného a problémového.) Samozrejme nehodno zovšeobecňovať. Sú aj ojedinelé výnimky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je chyba v deťoch? Je chyba iba v učiteľoch? Určite nie. Chyba je v systéme, ktorá napriek enormnej snahe niektorých učiteľov a učiteliek neprináša efekt a ktorá v žiakoch ubíja intelekt a motiváciu.

A pritom stačí tak málo. Zmeniť myslenie a objaviť už dávno objavené.

Hľadajúc riešenie som zablúdila k internetu a náhodne natrafila na meno Marie Montessori. Prvé vety ma úplne dostali - „montessori pedagogika je viac filozofiou života ako metódou. Zdôrazňuje slobodu dieťaťa, jeho prirodzenú aktivitu a záujem o poznávanie. Vytvára veľký priestor pre individuálnu činnosť podľa záujmu dieťaťa. Prostredníctvom samostatnej práce so špeciálnym didaktickým materiálom dieťa objavuje, tvorí, učí sa na vlastných chybách, vlastnou skúsenosťou. Urýchlenie vnútorného vývoja sa navonok prejaví prepuknutím spontánnej aktivity dieťaťa, nastolením jeho vnútornej rovnováhy a sebadisciplíny. Vzťah učiteľky a dieťaťa je plný vzájomnej dôvery a úcty. Úlohou učiteľky je pomôcť dieťaťu na jeho ceste k samostatnosti a udržať jeho prirodzenú zvedavosť a túžbu po sebazdokonaľovaní."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sloboda dieťaťa, samostatnosť, túžba po poznaní, individuálny prístup, vzájomná dôvera a úcta, jednoducho všetko to, čo nášmu systému školstva chýba.

V roku 1906 istý riaditeľ dobročinnej stavebnej spoločnosti ponúkol Marii Montessori možnosť experimentu v prvom predškolskom zariadení na predmestí Ríma. Celú akciu podporil a inicioval z praktických dôvodov: veľmi mu záležalo na tom, aby sa zabránilo vandalizmu zo strany zanedbaných, bezprizorných detí z chudobných robotníckych rodín, ktoré sa ponevierali po predmestských štvrtiach a poškodzovali nové obytné domy.

Dr. Montessori sa rozhodla ponúknuť týmto deťom praktické aktivity z každodenného života, ktoré deti inštinktívne priťahovali a cvičenia so špeciálnym didaktickým materiálom, vďaka ktorému rozvíjali svoje zmysly. Pozorovala deti pri činnostiach, ktoré si spontánne vybrali a ktorým sa venovali bez asistencie dospelého. Materiál neustále obmieňala, skúšala jeho rozličné tvarové, farebné varianty a vybrala to, čo deti najviac používali, čo najviac priťahovalo ich záujem. Metódou pozorovania a experimentu sa dopracovala k výsledkom, ktoré vyvolali všeobecný rozruch a spôsobili revolučnú zmenu v používaní metód výchovy. Výsledky boli tak nečakané, že prekvapili dokonca samotnú Montessori. Deti z materiálne a kultúrne deprivovaných rodín, ktoré boli divoké, neposlušné, neporiadne a deštruktívne, sa po niekoľkých mesiacoch akoby zázrakom zmenili: boli pokojné, poriadkumilovné, disciplinované, prejavovali veľký záujem o zmysluplnú činnosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo spôsobilo túto radikálnu zmenu? Pozorovaním detí a experimentovaním s rozličným didaktickým materiálom, Montessori zistila, že pokiaľ má dieťa v dostatočne stimulujúcom prostredí možnosť slobodného výberu činnosti, ktorej sa môže venovať tak dlho, ako potrebuje, po prechodnom období prelietavého záujmu o jednotlivé pomôcky a činnosti dieťa stabilizuje svoju pozornosť a v práci so zvoleným materiálom dosahuje často stav hlbokého sústredenia, pri ktorom nevníma svoje okolie. Práve v tomto stave hlbokej koncentrácie dochádza k vnútornému vývinu, vďaka ktorému sa mení správanie i osobnostné rysy dieťaťa.

Zrazu som si spomenula na deti, ktoré sedeli s nezáujmom v laviciach a počítali mechanicky do desať, pričom, ako som sa neskôr presvedčila, nemali základnú predstavu o množstvách, ktoré čísla predstavovali.

Tak vznikla idea „Montessori aj rómskym deťom...". Netušila som, na akú ťažkú a dlhú cestu som sa vydala....

Ingrid Kosová

Ingrid Kosová

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  66x

Poslankyňa NRSR, manažérka, učiteľka Montessori, feministka, členka predsedníctva Progresívneho Slovenska. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu